2006-01-27

Dödsstraffets vara eller inte vara...

...vet inte hur jag ställer mig till dödsstraff egentligen, eller rättare sagt det vet jag visst. Jag är emot dödsstraffet i princip. Saker som gör mig mer och mer övertygad om att jag är emot det är bl a DNA-bevisningen. En annan sak som gör mig emot dödsstraffet är t ex det jag läste om i Aftonbladet häromdagen. En dödsdömd fånge skulle avrättas (förmodligen helt skyldig till det han dömts för) men mitt under avrättningen kommer det en uppskjutning av avrättningen för att man kommit fram till att vätskan i avrättningssprutan inte är ett humant avrättningsmedel. Herregud! Förstå ångesten i denna person? Han är helt inställd på att avrättas inom de närmsta minuterna, han har förhoppningsvis gjort upp med sig själv och gett upp, han är redo? att dö. Då just då kommer någon och säger nej vänta lite, dra ur nålarna, det här verkar inte rätt... Vad som händer med den dömde i det ögonblicket vet jag inte, det måste vara en hemsk upplevelse att (i någon mening) bli utsatt för en skenavrättning, sådan fruktansvärd tortyr. Eller? Å det är ju inte så att avrättning har stoppats för att han ev ska benådas utan endast för att själva avrättningsmetoden är inhuman. När de kokat ihop rätt vätska som är mer human ska han avrättas lik förbannat...

Märkligt att det kan vara mer eller mindre humant att avrätta någon, det är väl aldrig humant att avrätta någon?
BlogRankers.com Bloggtoppen.se